Nieuws
PERSONAL BRANDING MIDDELS ASSOCIATIE MET DE SPORT WERKT! (juni 2013)
Vandaag boeiend gesprek gehad met iemdie een enthousiast zeiler is. Ik vraag hem of hij de zeilsport terug ziet in zijn manier van werken. Het blijkt een eye opener te zijn. De zeilkunst komt helemaal terug in wie hij is en wil zijn in zijn werk. Scherp aan de wind varen, alle hens aan dek, geen stuurlui aan wal, op je doel af koersen, vrijheid, zelfstandigheid. Plotseling vertelt deze persoon zijn unieke verhaal aan de hand van de zeilboot. Fantastisch!
Met welke sport associeer jij je?
—————————————————————————————————————————-
WIL JIJ OPNIEUW BEGINNEN? (Gedicht mei 2013)
Als ik blijf kijken
zoals ik altijd heb gekeken
blijf ik denken
zoals ik altijd dacht
Als ik blijf denken
zoals ik altijd heb gedacht
blijf ik geloven
zoals ik altijd heb geloofd.
Als ik blijf geloven
zoals ik altijd heb geloofd
blijf ik doen
zoals ik altijd heb gedaan
Als ik blijf doen
zoals ik altijd heb gedaan
blijft mij overkomen
wat mij altijd overkwam
Maar als ik mijn ogen sluit
en voel mijn ware zelf van binnen
Dan kom ik deze cirkel uit
en kan ik steeds opnieuw beginnen.
——————————————————————————————————————————
NEVER GIVE UP ON YOUR GOALS
http://www.youtube.com/watch?v=9ZnlB9fG39E
Laat je inspireren!
———————————————————————————————————————————
SUCCESVERHAAL (april 2013)
Mijn missie is: Versterk jezelf vanuit je talent! Je doet er toe!
Een voorbeeld: Onlangs mocht ik een jongedame begeleiden in haar reïntegratie. Ze zat al bijna 2 jaar thuis. Er was door velen ingezoomd op haar beperkingen. Ze was daar in gaan geloven. Het eerste dat mij te binnen viel toen ik haar voor het eerst aan de telefoon had…wat heeft deze vrouw een mooie telefoonstem! Vervolgens ontmoette ik haar voor het eerst. Mijn eerste indruk: Wat een vrolijk ogende dame. Met deze beide complimenten begon ik ons gesprek. Ze voelde zich gezien en gehoord in haar sterke kanten! In alle volgende gesprekken hebben we de positiviteit belicht: waar wordt je blij van, wat gaat je gemakkelijk af en geeft je energie?
Resultaat: deze dame wist zich met verve te profileren voor een werkervaringsplaats die werkelijk bij haar paste. Ze werd gekozen. Deed haar werk met plezier en heeft nu een verlenging van een paar maanden gekregen.
Dat is waar ik voor ga: inzoomen op het positieve en op iemands kracht om dat vervolgens te versterken! Ik ga uit van mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden.
———————————————————————————————————————————-
NIEUWE TRAINING ONTWIKKELD (april 2013)
MAAK WERK VAN JE MERK
Juist in deze tijd van hectische ontwikkelingen in de maatschappij is het waardevol om voor jezelf te weten waar je voor staat en waar je voor gaat. Dat is je missie. Ook al is de crisis nog zo erg. Jij blijft rechtop staan in een aantal zaken die passen bij jou en waarin je betekenisvol bent. Het zijn je USP’s = Unique Selling Points. Net als de HEMA, Galaxy, Phlips en andere grote bedrijven kan jij ook bepaalde garanties geven. Wat is jouw toegevoegde waarde? Kun je daar in één zin iets over zeggen? Zou je het willen leren? Meld je dan aan via de website! Ik stel groepen samen op grond van het aantal inschrijvingen.
———————————————————————————————————————————–
DE KRACHT VAN DE AANMOEDIGING 2 (april 2013)
Heb vanmiddag ervaren hoe stimulerend een compliment van een leidinggevende voor een medewerker kan zijn. Zat als casemanager in een drie-gesprek met leidinggevende en werknemer. Geheel onverwachts gaf leidinggevende aan hoe blij hij is met deze medewerker gezien zijn betrokkenheid, verantwoordelijkheid en assertiviteit. Medewerker in kwestie groeide zichtbaar in vertrouwen! De gespreksruimte was plotseling gevuld met alleen maar positieve energie.
———————————————————————————————————————————
DE KRACHT VAN AANMOEDIGING (febr 2013)
Heb je je wel eens afgevraagd waarom ganzen in een V vorm vliegen?
Kijk naar het volgende fimpje……..
http://www.youtube.com/watch?v=6SrlVHZASfM
———————————————————————————————————————————
DE WAARDE VAN “WINTER” (januari 2013)
Vóór een nieuw begin is er bijna altijd een periode van leegte, van schijnbare stilstand. Een soort winter… Met zo’n ‘niets’ hebben we soms moeite in onze zogenoemde maakbare wereld, maar het hoort erbij…”en verderop zegt ze: ” Stil zijn en wachten klinkt mooi en sereen maar is in werkelijkheid moeilijk op te brengen. Zeker met onze overvolle en drukke feestdagen. Welke tijd gebruik je nou om stil te zijn, om innerlijk op te ruimen en echt leeg te maken. om zo toe te komen aan een nieuw begin…”Lisette noemt daarvoor de twaalf nachten tussen Kerst en Driekoningen, die werden in vroeger dagen beschouwd als Heilig. Tijd voor een innerlijke opruiming, loslaten en vertrouwen op de lente die in de diepte van de winter latent aanwezig is, onzichtbaar maar in volle werkelijkheid… Ik dacht: “wat mooi dat het nieuwjaarslabyrint op 6 januari is. Driekoningen, de laatste van de heilige dagen, de dag om stil te staan en los te laten en vol vertrouwen de lente tegemoet te gaan… Het artikel is de moeite waard, een labyrint lopen kan zeker invulling geven aan dat gevoel. Een boeiend artikel. Wil je meer lezen….. http://www.momentob.nl/
———————————————————————————————————————————–
DE ONZICHTBARE AAP (januari 2013)
In deze wereld vol met prikkels zijn we telkens meer geneigd om de informatie die op ons afkomt te filteren. We nemen zeer selectief waar. Dat heeft aan de ene kant een functie. Aan de andere kant is het goed om je bewust te zijn van het feit dat je door die selectie soms bepaalde dingen over het hoofd ziet.
Nieuwsgierig?
Kijk dan eens naar de volgende filmpjes….
———————————————————————————————————————————–
SUCCESVOL ZIJN (januari 2013)
Vanuit mijn oprechte nieuwsgierigheid was ik onlangs in gesprek met een zeer succesvolle kaasboer. Ik vroeg hem naar zijn succesfactoren. Zijn antwoord. P= Produkt, mijn kaas is heerlijk en anders dan andere kaas P = Proeven, je weet wat je koopt, je kunt eerst proeven P = Personeel, mijn medewerkers zijn betrokken! Dat is zoveel waard P = Persoonlijk, wij kennen onze klanten. Daardoor gunnen ze het ons. P= Plaats, ik wil een goede plek op de markt P= Prijs, omdat we ons onderscheiden op voorgaande punten hoeven we niet mee te doen aan prijsduiken P=Promotie, omdat de andere P’s goed scoren, zijn we bekend door mond tot mond reclame
———————————————————————————————————————————–
Perceptie is Projectie (jan 2013).
Wij maken allemaal onze eigen werkelijkheid. Je ziet wat je wilt zien, je hoort wat je wilt horen. Ons paradigna/referentiekader “kleurt” onze werkelijkheid. Bewustzijn van het feit dat mensen ondanks dat ze feitelijk hetzelfde zien, een andere betekenis kunnen geven aan de waarneming voorkomt onnodige fouten in samenwerking en communicatie. Het is in veel situaties van belang regelmatig aan de ander te vragen wat hij/zij “ziet” met als doel elkaar te blijven “verstaan“.
———————————————————————————————————————————-
ONZE ANGST EN ONZE KRACHT (dec 2012)
Onze grootste angst is niet dat we onvolmaakt zijn. Onze grootste angst is dat we mateloos krachtig zijn. Het is ons licht, niet onze schaduw, die ons het meest beangstigt. We vragen onszelf: “Wie ben ik om talentvol, fantastisch en prachtig te zijn?” Maar wie ben jij eigenlijk om dat niet te zijn?
———————————————————————————————————————————–
AANDACHT, ACCEPTATIE, ACTIE (okt 2012)
Drie belangrijke parameters die aandacht krijgen in de samenwerking met 4rce.
1. Aandacht voor wat er is, zonder veroordeling.
2. Onderzoeken van het niveau van acceptatie in een bepaalde situatie. Zolang er nog weerstand/onbegrip/boosheid is om in beweging te komen, zal daar aandacht voor zijn. Hobbels in negatieve emotie of gedachten moeten eerst geslecht worden alvorens tot actie over te kunnen gaan.
3. Actie: Er zullen concrete doelen worden gesteld om effectief aan de slag te gaan met de gewenste veranderingen.
——————————————————————————————————————————–
2 daagse RET training voor professionals afgerond: Rationeel Emotieve Therapie (sept 2012)
Belangrijjkste uitgangspunt in RET is: Het zijn niet de omstandigheden die ons op een bepaalde manier doen reageren, maar het zijn onze gedachten over die omstandigheden.
Een voorbeeld:
Twee kleine kinderen spelen aan zee. Er komt een grote golf aan die ze allebei omver spoelt. Het ene kind wordt bang en rent huilend naar zijn moeder. Het andere kind heeft de grootste lol en blijft in het water om de volgende golf te trotseren.
De situatie is voor beide kinderen hetzelfde. De golf spoelt de kinderen omver. Hun gedrag is echter totaal verschillend. Het is dan ook niet de golf die hun verschillende gedrag verklaart, maar de verschillende meningen van de kinderen over de golf.
In veel gevallen hebben wij irrationele gedachtes die leiden tot ineffectief gedrag.
Een zeer boeiende methodiek om problemen in het dagelijks leven te onderzoeken.
———————————————————————————————————————————–
Dit filmpje behoeft geen uitleg…..(aug 2012)
Ik gebruik dit filmpje regelmatig in mijn training: effectief communiceren.
Change your words, change your world.